A Renaultsport fejlesztőmérnökei – a korábbi hagyományos, szívómotoros sportos modellek világától eltérően – ezúttal teljesen más irányba vitték el a Clio RS karakterét. A korábbi vadóc, nyers élményt kínáló, magas fordulaton élő motor helyett most egy környezetvédelmi szempontból is korszerűbb, kisebb lökettérfogatú, turbófeltöltéses erőforrást kapott a modell, amihez egy automatikus, duplakuplungos sebességváltót is társítottak. Ez a kombináció alapjaiban határozta meg az új generációs Clio RS viselkedését – méghozzá olyan mértékben, hogy a bemutatkozásakor bizony komoly kihívásokkal kellett szembenéznie. A tesztelők és autós újságírók már az első próbák során érezhetően hűvösebb fogadtatásban részesítették, mint közvetlen riválisait, a Ford Fiesta ST-t és a Peugeot 208 GTi-t, amelyek olcsóbbak, dinamikusabbak és – sokak szerint – egyszerűen élvezetesebbek voltak vezetni.